Υπονόμευση θηλασμού με διαφήμιση υποκατάστατων

Υπονόμευση θηλασμού με διαφήμιση υποκατάστατων

Το Αυστραλιανό Κέντρο Εικονομικής Έρευνας στην Υγεία της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Βκτώρια εξέτασε το 2013 την ρύθμιση των εταιριών υποκατάστατων μητρικού γάλακτος στην Αυστραλία. Η έρευνά τους εξέτασε το κατά πόσο η εθελοντική ρύθμιση της αγοράς υποκατάστατων μητρικού γάλακτος που ισχύει στην συγκεκριμένη χώρα άλλαξε κατά τα τελευταία χρόνια την προώθηση – μάρκετινγκ – των προιόντων τους, από την υιοθέτηση του Διεθνούς Κώδικα Υποκατάστατων Μητρικού Γάλακτος του ΠΟΥ και έπειτα το 1981.

Οι ερευνητές εξέτασαν συστηματικά τις έντυπες διαφημίσεις προώθησης υποκατάστατων μητρικού γάλακτος για 61 χρόνια, από το 1950 έως και το 2010, από ένα περιοδικό για μητέρες, το Australian Women’s Weekly (AWW) magazine, και από ένα περιοδικό επιστημονικό, το Medical Journal of Australia (MJA).

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι διαφημίσεις για υποκατάστατα μητρικού γάλακτος και στα δύο περιοδικά αυξήθηκαν στο μέγιστο βαθμό πριν το 1981 και έπειτα άρχισαν να μειώνονται. Παρά το γεγονός ότι μετά το 1979 οι διαφημίσεις βρεφικής φόρμουλας από την γέννηση σχςδόν εξαφανίστηκαν, η διαφήμιση άλλων υποκατάστατων μητρικού γάλακτος έχει ολοένα αυξανόμενες τάσεις από το 1992 και έπειτα, ιδιαίτερα:

  • Τα μπιμπερό
  • Οι βρεφικές τροφές
  • Η φόρμουλα για νήπια άνω του έτους
  • Η προώθηση μάρκας (brand promotion)

 

Οι Αυστραλοί επιστήμονες συμπεραίνουν ότι οι εταιρίες υποκατάστατων μητρικού γάλακτος έχουν υιοθετήσει στρατηγικές που ελαχιστοποιούν την επίδραση του Διεθνούς Κώδικα στις πωλήσεις και τα κέρδη τους στην Αυστραλία, εστιάσζοντας ιδιαίτερα στην προώθηση βρεφικών τροφών και βρεφικής φόρμουλας μετά τους 6 μήνες, αυξάνοντας την έκθεση του κοινού σε προώθηση μάρκας, και συμμορφώμενες με περιορισμένου εύρους εθελοντικές ρυθμίσεις.

Η σημασία της έρευνας είναι ότι αποδεικνύει ότι εάν υπάρχει θέληση να προστατευθεί ο μητρικός θηλασμός στην Αυστραλία, υπάρχει επείγουσα απαίτηση για μια αναλυτική νομοθετική ρύθμιση που θα έχει προβλέψεις για όλες τις αλλαγμένες πρακτικές μάρκετινγκ και προώθησης των εταιριών.

Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για την Ελλάδα. Αν είναι να αποφασίσουμε να προστατεύσουμε τον θηλασμό στην χώρα, χρειάζεται επειγόντως πλήρης νομοθεσία με συγκεκριμένες προβλέψεις για την προώθηση των μπιμπερό, των βρεφικών τροφών, των βρεφικών γαλάτων δεύτερης βρεφικής ηλικίας και για νήπια, και του brand name των εταιριών.

 

Πηγή: Smith JBlake M. Infant food marketing strategies undermine effective regulation of breast-milk substitutes: trends in printadvertising in Australia, 1950-2010. Aust N Z J Public Health. 2013 Aug;37(4):337-44.